Kierunek Inżynieria procesów technologicznych

Inżynier procesów technologicznych to specjalista odpowiedzialny za projektowanie, optymalizację i zarządzanie procesami produkcyjnymi w różnych branżach przemysłowych. Jego głównym celem jest zwiększenie wydajności, obniżenie kosztów oraz dbanie o jakość wyrobów i bezpieczeństwo pracy.

Jak zapisać się na studia?

Zajrzyj poniżej:

Dlaczego kierunek „Inżynieria Procesów Technologicznych”

Czym zajmuje się inżynier procesów technologicznych?

Projektowanie procesów: Tworzenie i optymalizacja procesów produkcyjnych, aby były bardziej efektywne i ekonomiczne.
Analiza i optymalizacja: Badanie istniejących procesów w celu identyfikacji obszarów do poprawy i wdrażanie usprawnień.
Zarządzanie jakością: Monitorowanie i kontrola jakości produktów oraz procesów, aby zapewnić zgodność z normami i standardami.
Bezpieczeństwo: Zapewnienie bezpiecznych warunków pracy oraz minimalizacja ryzyka awarii i wypadków.
Zrównoważony rozwój: Wdrażanie technologii i procesów, które są przyjazne dla środowiska i zrównoważone.

Perspektywy po studiach

Gdzie możesz pracować?

Jako absolwent kierunku Inżynieria procesów technologicznych będziesz przygotowany do pracy w przedsiębiorstwach przemysłu maszynowego zajmujących się wytwarzaniem i eksploatacją maszyn i elementów konstrukcyjnych, jednostkach projektowych, konstrukcyjnych i technologicznych oraz związanych z organizacją produkcji i automatyzacją procesów technologicznych, jednostkach odbioru technicznego produktów i materiałów, jednostkach akredytacyjnych i atestacyjnych, jednostkach naukowo-badawczych i konsultingowych oraz innych jednostkach gospodarczych, administracyjnych i edukacyjnych wymagających wiedzy technicznej i informatycznej.

Jakie przedmioty będziesz miał na studiach?

Studia trwają 7 semestrów. W każdym semestrze będziesz miał wiele ciekawych aktywności. Zajęcia składają się zazwyczaj z wykładów i zajęć laboratoryjnych. Dokładne informacje o przedmiotach na tych studiach znajdziesz tutaj (plik PDF).

Technologia informacyjna, BHP, Podstawy fizyki, Wstęp do matematyki, Matematyka I, Chemia ogólna i nieorganiczna, Geometria wykreślna, Wstęp do programowania, Elektrotechnika

W-F, Przedmiot społeczny, Język angielski I, Matematyka II, Rysunek techniczny, Fizyka techniczna, Podstawy mechaniki ogólnej, Materiałoznawstwo I, Praktyki – Staże 8 tygodni

W-F, Przedmiot humanistyczny, Język angielski II, Materiałoznawstwo II, Miernictwo/Metrologia techniczna, Elektronika, Równania różniczkowe, Bazy danych, Wytrzymałość materiałów, Systemy operacyjne

Ochrona własności intelektualnej, Podstawy budownictwa I, Automatyka i robotyka, Chemia budowlana, Podstawy konstrukcji maszyn, Praktyki – Staże 8 tygodni

Moduł kształcenia specjalnościowego w specjalności „Technologie informatyczne wspomagające procesy produkcji”: Metody i narzędzia wspomagające obliczenia konstrukcji budowlanych

Moduł kształcenia specjalnościowego w specjalności „Technologie informatyczne wspomagające organizację i zarządzanie procesami produkcji”: Systemy informatyczne w przedsiębiorstwie

Przedsiębiorczość, Grafika komputerowa / Systemy grafiki komputerowej, Podstawy budownictwa II, Geodezja, Statystyka z Excelem / Statystyka z pakietem Statistica, Optymalizacja procesów produkcyjnych /Badania
operacyjne, Ochrona środowiska / Recykling, Elastyczne systemy sterowania, Konstrukcje budowlane

Moduł kształcenia specjalnościowego w specjalności „Technologie informatyczne wspomagające procesy produkcji”: Bazy danych wspomagające procesy konstrukcji


Moduł kształcenia specjalnościowego w specjalności „Technologie informatyczne wspomagające organizację i zarządzanie procesami produkcji”: Systemy baz danych wspomagające zarządzanie
procesem produkcji

Podstawy eksploatacji maszyn/Podstawy technologii maszyn, Sieci komputerowe, Seminarium dyplomowe, Praktyki – Staże 8 tygodni

Moduł kształcenia specjalnościowego w specjalności „Technologie informatyczne wspomagające procesy produkcji”: Systemy wspomagające projektowanie konstrukcji, Systemy informatyczne wspomagające proces produkcji konstrukcji, Komputerowe wspomaganie projektowania

Moduł kształcenia specjalnościowego w specjalności „Technologie informatyczne wspomagające organizację i zarządzanie procesami produkcji”: Infrastruktura informatyczna wspomagająca organizację i zarządzanie procesem produkcji, Systemy wspomagające rachunkowość zarządczą, Systemy informatyczne wspomagające proces zarządzania produkcją

Drgania mechaniczne / Drgania i fale, Procesy inwestycyjne w budownictwie / Infrastruktura a środowisko, Seminarium dyplomowe


Moduł kształcenia specjalnościowego w specjalności „Technologie informatyczne wspomagające procesy produkcji”: Komputerowe wspomaganie wytwarzania

Moduł kształcenia specjalnościowego w specjalności „Technologie informatyczne wspomagające organizację i zarządzanie procesami produkcji”: Zintegrowane wspomaganie procesu produkcji

Czego nauczysz się na kierunku Inżynieria Procesów Technologicznych?

Po ukończeniu studiów będziesz:

  • znał i rozumiał zagadnienia z zakresu logiki i teorii mnogości, podstaw geometrii analitycznej i wykreślnej, algebry liniowej, rachunku różniczkowego i całkowego, równań różniczkowych i statystyki matematycznej. W szczególności zagadnienia niezbędne do stosowania aparatu matematycznego do opisu zagadnień związanych z budownictwem, inżynierią materiałową i inżynierią produkcji
  • znał i rozumiał zagadnienia niezbędne do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych, analizy zjawisk fizycznych i rozwiązywania zagadnień technicznych w oparciu o ich prawa
  • znał i rozumiał wybrane zagadnienia oraz metody obliczeniowe z zakresu fizyki technicznej, mechaniki płynów i drgań układów mechanicznych w zaawansowanym stopniu znał i rozumiał wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu wytrzymałości materiałów oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
  • znał i rozumiał pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej (między innymi ekonomiczne i prawne), zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle;
  • znał i rozumiał podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
  • znał i rozumiał dylematy współczesnej cywilizacji
  • znał i rozumiał podstawowe zagadnienia związane z programowaniem, bazami danych, technologiami sieciowymi, systemami operacyjnymi i grafiką komputerową
  • znał i rozumiał wybrane zagadnienia z zakresu maszyn i urządzeń technicznych
  • znał i rozumiał wybrane zagadnienia zakresu chemii, w szczególności niezbędne do zrozumienia aspektów chemii budowlanej i nauki o materiałach
  • znał i rozumiał wybrane zagadnienia z zakresu elektrotechniki i elektroniki obejmujące zagadnienia wykorzystywane do projektowania i analizy elektrycznych układów napędowych oraz układów sterowania maszyn
  • znał i rozumiał wybrane zagadnienia z zakresu automatyki i robotyki
  • znał i rozumiał wybrane zagadnienia z zakresu metrologii i systemów pomiarowych
  • znał i rozumiał cykle życia urządzeń, systemów mechanicznych odzysku recyklingu metali i tworzyw sztucznych
  • znał i rozumiał z ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości

Po ukończeniu studiów będziesz:

  • potrafił pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł z zakresu zagadnień inżynierskich i technicznych zgodnych z kierunkiem studiów; potrafił integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie w celu formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych zadań nie w pełni przewidywalnych warunkach
  • potrafił przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą formułowaniu i rozwiązywania złożonych i nietypowych zadań nie w pełni przewidywalnych warunkach poprzez dobór i stosowanie odpowiednich narzędzi, w tym z zaawansowanych technik informacyjno–komunikacyjnych
  • potrafił planować i organizować pracę indywidualnie i w zespole
  • potrafił posługiwać się językiem angielskim na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
  • potrafił komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii oraz potrafił brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne stanowiska oraz dyskutować o nich potrafił samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
  • potrafił stosować aparat matematyczny oraz poznane metody i modele matematyczne do opisu zagadnień mechanicznych, konstrukcji i procesów technologicznych
  • potrafił planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski; potrafił korzystać z pakietów oprogramowania wspomagających pracę inżyniera
  • potrafił prowadzić pomiary podstawowych wielkości fizycznych, analizy zjawisk fizycznych i rozwiązywać zagadnienia techniczne w oparciu o prawa fizyki
  • potrafił rozwiązywać problemy techniczne w oparciu o prawa standardy mechaniki, w szczególności dotyczące układów mechanicznych, przeprowadzać pomiar wielkości mechanicznych, analizować zjawiska mechaniczne i termomechaniczne potrafił badać właściwości mechaniczne materiałów konstrukcyjnych i prowadzić pomiary tensometryczne
  • potrafił dobierać materiały inżynierskie do zastosowań w mechanice oraz konstrukcjach budowlanych wykorzystując metody analityczne, symulacyjne eksperymentalne
  • potrafił dobierać maszyny i urządzenia techniczne do realizacji wybranych procesów produkcyjnych, dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i ocenić te rozwiązania
  • potrafił zgodnie z podaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, używając właściwych metod, technik i narzędzi
  • potrafił stosować układy automatyki i automatycznej regulacji w technice, dobierać roboty do zadań w budowie maszyn oraz programować je w podstawowym zakresie wykorzystując standardy oraz normy inżynierskie
  • potrafił posługiwać się aparaturą pomiarową, metrologią warsztatową metodami szacowania błędów pomiaru i dokonywać ich krytycznej analizy
  • potrafił integrować wiedzę z zakresu budownictwa, inżynierii materiałowej, inżynierii produkcji i dokonywać krytycznej analizy ich powiązań
  • potrafił dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich; potrafił oceniać uwarunkowania ekonomiczne stosowania różnych materiałów, technologii i metod badawczych
  • potrafił oceniać przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
  • potrafił wykorzystać doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń, obiektów i systemów technicznych typowych dla budownictwa, inżynierii materiałowej i inżynierii produkcji
  • potrafił wykorzystać doświadczenie związane z rozwiązywaniem praktycznych zadań inżynierskich, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską oraz związane z wykorzystaniem odpowiednich materiałów i narzędzi
  • potrafił wykorzystać doświadczenie w stosowaniu norm i standardów związanych z budownictwem, inżynierią materiałową i inżynierią produkcji


Po ukończeniu studiów będziesz:

  • gotów do przestrzegania zasad uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób; postępuje etycznie
  • gotów do pełnienia społecznej roli inżyniera, rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
  • gotów do samooceny własnych kompetencji i doskonalenia swoich kwalifikacji zawodowych
  • gotów do myślenia i działania w sposób samodzielny i przedsiębiorczy; wykazuje się inicjatywą


A relaxed businessman enjoying a break in his bright, contemporary office environment.

Nasze specjalności

Three men collaborating over a laptop in a modern, geometric-themed office space.

Technologie informatyczne wspomagające procesy produkcji

Three men discussing work in a woodworking shop with CNC machinery in focus.

Technologie informatyczne wspomagające organizację i
zarządzanie procesami produkcji

Nasza baza dydaktyczna

Instytut Informatyki mieści się w dwóch niedaleko siebie zlokalizowanych budynkach przy ul. Sienkiewicza 51 oraz ul. 3 Maja 54. Znajduje się w nich dziewięć pracowni komputerowych, pracownię tyfloinformatyki oraz pracownię multimediów.

Obecnie studenci Instytutu Informatyki mają do dyspozycji najnowsze środowisko wirtualizujące pracę podczas zajęć laboratoryjnych. Zajęcia te odbywają się w oparciu o infrastrukturę środowiska wirtualizującego i zarządzającego Microsoft System Center. Pozwala ono na tworzenie, zarządzanie i monitorowanie heterogenicznymi maszynami wirtualnymi typu Hyper-V. Maszyny wirtualne mogą być otwierane przez system użytkownika z wykorzystaniem zdalnego pulpitu cały czas realizując swoje obliczenia na serwerze. Dzięki temu możliwe jest uruchomienie na stacji klienckiej równolegle wielu systemów wirtualnych do realizacji dużo bardziej zaawansowanych zajęć dydaktycznych niż możliwe to było na komputerach osobistych PC. Dostęp do systemu wirtualnego możliwy jest dla komputerów znajdujących się w sieci instytutowej, jak również można połączyć się do niego z zewnętrznej sieci komputerowej przez uprawnionych użytkowników. Systemy wirtualizowane mają instalowane systemy operacyjne Windows Server 2010 R2 i działają one w domenie.

Obecnie w skład środowiska wirtualnego wchodzą następujące serwery:

  • Dwa serwery Dell R430 wyposażone w dwa procesory Intel Xeon E5-2630 v3 2,4 GHz (2 x 8 rdzeni, 2 x 16 wątków) każdy oraz 256 GB pamięci operacyjnej DDR4;
  • Dwa serwery Fujitsu RX300 S7 wyposażone w dwa procesory z rodziny Intel Xeon E5-2600 każdy oraz 192 GB pamięci operacyjnej DDR4;
  • Macierz dyskowa Dell MD3420 wyposażona w 24 dyski SAS o pojemności po 600 GB każdy.

Sale laboratoryjne wyposażone są między innymi w systemy komputerowe klasy PC o następujących parametrach:

Komputer Dell OptiPlex 5070 SFF:

  • Procesor: Intel Core i7-9700 (8 rdzeni/12MB/8 wątków/od 3,0GHz do 4,8GHz/65W)
  • Pamięć: 16 GB (1 x 16 GB) DDR4 2666 MHz
  • Dysk: 256GB SSD M.2 PCIe NVMe Class 40
  • Monitor Dell P2219H

Do realizacji zajęć dydaktycznych Instytut Informatyki dysponuje szeregiem specjalistycznego oprogramowania, m.in.:

  • systemy baz danych Oracle, SQL Server, Postgres, mySQL,
  • oprogramowanie graficzne Adobe Creative Suite oraz oprogramowanie z rodziny AutoCAD,
  • środowiska programistyczne: MS Visual Studio, IDEA IntelliJ, Spring Tool Suite, Sparx Enterprise Architect,
  • środowisko do symulacji i obliczeń naukowych MATLAB,
  • oprogramowanie typu ERP: SAP SE,
  • dodatkowe oprogramowanie wirtualizujące VMWare oraz VirtualBox.